Vil du vite mer om garanti? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om hva en garanti er, hva en garanti inneholder, hvordan man benytter seg av en garanti, hvor lenge garantien varer, forskjellen på en garanti og en reklamasjon, og mye mer. Les våre beste råd om garanti og unngå de vanligste feilene.
En garanti er en privatrettslig avtale eller erklæring mellom kjøper og selger. I en garantiavtale tar selgeren på seg ansvaret med å reparere eller erstatte tingen på nærmere satte vilkår, hvis den går i stykker uten at det skyldes uforsvarlig bruk innenfor den gitte tidsperioden.
Garantivilkårene fastsettes som regel av produsent eller selger. For at garantiavtalen skal ha en reell betydning, må den gi kjøper bedre rettigheter enn det som følger av reklamasjonsreglene i forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven.
En garanti er en avtale mellom selger og kjøper. Garantier er derfor underlagt rettsområdet vi kaller avtalerett og kontraktsrett. Avtalerett er den delen av kontraktsretten som omhandler at avtaler er bindende, hvordan de skal tolkes, når de er ugyldige, og så videre.
I avtaleretten er reglene både lovfestet og ulovfestet. Det finnes både regler i avtaleloven fra 1918 (avtl.), men også i spesiallover som forbrukerkjøpsloven fra 2002 (fkjl.) og kjøpsloven fra 1988 (kjl.). I tillegg er det mange grunnprinsipper i avtaleretten, som man er bundet av både ved inngåelse av og forståelsen av avtaler.
I norsk rett er det blant annet avtalefrihet, som betyr at man kan inngå avtaler med hvem man vil, og formfrihet, som betyr at slike avtaler kan inngås på hvilken form man selv ønsker, enten det er skriftlig, muntlig, eller annet.
Det mest grunnleggende prinsippet er likevel pacta sunt servanda; avtaler skal holdes.
Selgers garanti i forbrukerkjøp er imidlertid også delvis lovfestet, i fkjl. § 18a. Bestemmelsen ble tilføyd ved endringene i loven i 2007. Etter mye diskusjoner, kom departementet til at en slik bestemmelse burde innføres i loven. Det var vanlig med garantier også før 2007, men det var et ønske om å lovfeste dette i forbrukerkjøp.
Bestemmelsen består av fire ledd, som legger noen grunnleggende utgangspunkt til grunn for selgers ansvar ved garantier. Det er likevel viktig å merke seg at dette er en “kan”-regel; det er altså ikke slik at selger alltid må gi forbruker en garanti.
En garanti er en privat avtale selger inngår med kjøper. Det betyr at det er opp til selger å bestemme hva garantien skal inneholde. Det ligger likevel i avtalens natur at garantien generelt sett skal gi nærmere avgrensede rettigheter ved feil eller mangler ved en vare eller tjeneste.
For at garantien skal ha noen reell betydning, må den gi bedre rettigheter enn de rettighetene man har etter reklamasjonsbestemmelser i kjøpslovene. Det vil si at garantien, for eksempel, bør omfatte flere typer mangler enn det reklamasjonsbestemmelsene gjør.
Nøyaktig hva garantien går ut på, beror på garantiavtalen. Man bør derfor ta vare på den, både for å vite hva den omfatter, men også fordi mange selgere krever at man har med garantiavtalen dersom man skal gjøre den gjeldende. Noen ganger er garantien en del av kvitteringen, andre ganger er det et eget dokument.
Det varierer veldig hvor lenge en garanti varer. Det er opp til selger hvor lenge han eller hun vil tilby garanti, og det er også veldig forskjellig fra varetype til varetype. Det er for eksempel vanlig å ha veldig lang garanti på peisovner, men ikke nødvendigvis like lang på en bil.
Hvis man lurer på hvor lang garanti det er på noe man har kjøpt, må man sjekke garantiavtalen.
For å benytte seg av garantien, må man ta kontakt med selger. Man må spesifisere at tingen man har kjøpt har en mangel eller feil og gjerne hva som er mangelen eller feilen. Det kreves ikke at man sier hva man ønsker av selger, men det kan være lurt. I utgangspunktet er det likevel, innenfor rimelighetens grenser, opp til selger hvordan han eller hun vil fikse feilen; enten det er reparasjoner eller levering av ny vare.
Dersom garantitiden utløper, betyr det at man ikke lenger kan få rettet feilene ved varen man har kjøpt. I de tilfeller der garantitiden er kortere enn reklamasjonstiden, vil man alltid ha reklamasjonsretten i behold etter garantien utløper. Hvis garantien kun varer i ett år, men mangelen først oppstår etter 1,5 år, vil man fortsatt ha en reklamasjonsrett etter loven på minst to år. Man kan altså fortsatt klage på saken, men grunnlaget er et annet.
Ved reklamasjon er grunnlaget fkjl. eller kjl., og fristene er enten to eller fem år, basert på hva slags vare det er tale om.
De to begrepene “garanti” og “reklamasjon” er det mange som ikke kan forskjellen på. De brukes ofte om hverandre, og veldig ofte helt feil. Hensikten med denne delen av artikkelen, er å klargjøre innholdet i de to begrepene.
En garanti er en privat avtale mellom kjøper og selger eller produsenten av en vare eller tjeneste. Det er garantiavtalen som fastsetter rettighetene kjøper har, dersom varen eller tjenesten har en feil eller mangel. For at garantien skal ha noen reell betydning, må den gi bedre rettigheter enn loven.
Reklamasjon er derimot en melding fra kjøper til selger om at varen eller tjenesten er mangelfull. Det er altså en klage på at noe er mangelfullt levert. Typiske mangler og feil er dersom varen og tjenesten avviker fra det avtalte, forventede eller forutsatte.
Reklamasjon er en lovbestemt rettighet, som følger av blant annet kjl. og fkjl. En grunnforutsetning for å kunne reklamere, er at tingen har en mangel. I tillegg må man reklamere innen rimelig tid, og senest innen to eller fem år.
Dersom selger aksepterer mangelen, er det flere misligholdsbeføyelser kjøper kan gjøre gjeldende, blant annet retting eller reparasjon av mangel, omlevering av varen, prisavslag, heving eller erstatning. Utgangspunktet er at det er opp til kjøper å velge, men dersom kjøpers valg medfører urimelige utgifter og ulempe for selger, kan selger velge en annen misligholdsbeføyelse. Dette gjelder for eksempel hvis det er vesentlig billigere for selger å rette feilen, enn å levere en ny vare.
Les mer om reklamasjon.
Dersom du har kjøpt en vare som ikke er slik du forventet, eller som blir ødelagt før den burde, bør du undersøke om selgeren tilbyr garanti. Hvis varen ble kjøpt med en garanti, må du finne frem garantibeviset og undersøke hvor lenge garantien varer. Det vil som regel være nok å bare kontakte selger, som vil følge opp garantien på rett vis; det er jo selger selv som har påtatt seg dette ansvaret.
I enkelte tilfeller vil det likevel kunne være lurt å kontakte en advokat for å få fremmet et velbegrunnet og riktig krav, og eventuelt følge opp saken dersom selger ikke godtar kravet. Det finnes mange dyktige advokater med avtale- og kjøpsrett som sitt spesialfelt, som kan bistå med å få det man har krav på dersom tingen er mangelfull eller blir ødelagt.
Det er viktig å huske at selv om garantitiden er ute, kan man alltid fremme en reklamasjon, så lenge man er innenfor fristene i fkjl. eller kjl.
For mange forbrukere vil innboforsikringen også inneholde rettshjelp, slik at man kan få dekket advokathjelp opp til 100.000 kroner. Dette kommer i tillegg til vanlige regler om fri rettshjelp, men som i større grad baserer seg på inntekt og formue.
Å finne den rette advokaten til rett pris kan være en utfordring, men med Advokatsmart.no kan du enkelt og raskt sammenligne tilbud fra ulike advokater i ditt område og velge den beste advokaten til den beste prisen.
Advokatsmart er en nettbasert gratistjeneste som gjør det enkelt for deg å få tilbud fra ulike advokater i ditt område. Alt du trenger å gjøre er å fylle ut noen få opplysninger om deg selv og hva slags juridisk problem du trenger hjelp til, og deretter vil Advokatsmart.no sende forespørselen din til ulike advokater som spesialiserer seg på ditt juridiske problem.
En av de største fordelene med å bruke Advokatsmart.no er at du kan få tilbud fra flere advokater, noe som gir deg muligheten til å sammenligne priser og juridiske løsninger før du tar en endelig beslutning. Dette gir deg en større grad av trygghet og sikrer at du velger den advokaten som passer best for dine behov og din økonomi.
I tillegg til å hjelpe deg med å finne den beste advokaten for deg, kan Advokatsmart.no også hjelpe deg med å finne advokater som spesialiserer seg på spesifikke juridiske områder, som for eksempel eiendomsrett eller arverett. Dette gjør det lettere for deg å finne den rette advokaten for spesifikke behov.
Så hvis du vil spare tid og penger, samtidig som du får den beste juridiske hjelpen, er Advokatsmart.no det rette stedet for deg. Prøv tjenesten i dag og opplev hvor enkelt det kan være å finne den beste advokaten til den beste prisen. Kom i gang her.
Hvorfor bruke Advokatsmart?
- Hver måned hjelper vi tusenvis med å finne advokat
- Vi har samlet de beste og billigste advokatene på ett sted
- Du unngår å velge en dyr og dårlig advokat
- Vi gjør det enkelt å finne en advokat med gode priser
- Tjenesten er 100% gratis og uforpliktende
Trenger du en advokat? Få gratis og uforpliktende tilbud fra flere advokater her.
Få tilbud om hjelp fra flere advokater nær deg, helt gratis og uforpliktende.
Gjør et smart juridisk valg